Έφτασε η εποχή της μπαταρίας.

JACK EWING, IVAN PENN / ΤΗΕ ΝEW YORK TIMES
 

Ενώ αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι General Motors, Volkswagen και Ford Motor έχουν δρομολογήσει τολμηρά σχέδια για τη μετάβαση στην εποχή της ηλεκτροκίνησης και του μηδενισμού των ρύπων, ένα πράγμα είναι εμφανές: ότι θα χρειαστούν πολλές μπαταρίες. Η ζήτηση για αυτό το απαραίτητο πλέον εξάρτημα ξεπερνάει την προσφορά, επισπεύδοντας έτσι τη θέληση που δείχνουν επενδυτές, ανεπτυγμένες επιχειρήσεις αλλά και startups για να αναπτύξουν τεχνολογίες και να δημιουργήσουν εργοστάσια, ικανά να κατασκευάσουν εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα. Και ενώ εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα θεωρούνταν ένα από τα λιγότερο ενδιαφέροντα εξαρτήματα του αυτοκινήτου, ενδεχομένως τώρα οι μπαταρίες να αποτελούν ένα από τα πιο εντυπωσιακά μέρη της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τα τελευταία 50 χρόνια, η αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει αλλάξει ριζικά και αποτελεί έναν κλάδο σχετικά κερδοφόρο. Ωστόσο, η βιομηχανία της μπαταρίας χρειάζεται την καινοτομία.

Η εταιρεία ερευνών για θέματα ενέργειας Wood Mackenzie εκτιμά ότι το 18% των νέων πωλήσεων έως το 2030 θα προέρχεται από τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Αυτό το ποσοστό αναμένεται να οκταπλασιάσει τη ζήτηση σε μπαταρίες αλλά και την παραγωγή στα εργοστάσια. Και αυτή είναι μία αρκετά συντηρητική εκτίμηση. Κάποιοι αναλυτές πιστεύουν ότι οι πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα αυξηθούν ταχύτερα. Η ανακοίνωση που έκανε η General Motors τον προηγούμενο μήνα ότι θα κάνει όλα τα οχήματά της ηλεκτροκίνητα έως το 2035, θεωρήθηκε ευρέως ένα σημείο αναφοράς για όσους είναι υπεύθυνοι για τη θέσπιση πολιτικών αποφάσεων αλλά και για όσους υπεραμύνονται της προστασίας του περιβάλλοντος. Ωστόσο, αρκετοί εκπρόσωποι της βιομηχανίας κατασκευής μπαταριών θεώρησαν ότι η εταιρεία ανακοίνωσε κάτι προφανές. «Αυτό είναι το τελευταίο πράγμα που ανακοινώθηκε, στο πλαίσιο ενός κύματος ανακοινώσεων που με σαφήνεια έχουν τονίσει πως τα ηλεκτρικά οχήματα είναι εδώ», επεσήμανε ο Βένκατ Βισγουάναθαν, καθηγητής στο Carnegie Mellon University που κάνει έρευνα πάνω στην τεχνολογία των μπαταριών. 

Εταιρείες όπως οι Tesla, Panasonic, LG Chem, BYD China και SK Innovation κυριαρχούν στον τομέα της κατασκευής μπαταριών, ενώ σχεδόν όλες έχουν έδρα είτε στην Ιαπωνία, είτε στην Κίνα, είτε στη Νότια Κορέα. Ωστόσο, υπάρχουν νέοι παίκτες που μπαίνουν και αυτοί στο παιχνίδι. Και οι επενδυτές οι οποίοι αντιλαμβάνονται τα μεγάλα κέρδη που έχει ο κλάδος, διοχετεύουν κεφάλαια σε νεοφυείς επιχειρήσεις που πιστεύουν ότι μπορούν να εφεύρουν κάτι καινοτόμο. «Νομίζω ότι ακόμη είμαστε σε πρώιμο στάδιο», επεσήμανε ο Αντι Πάλμερ, πρώην CEO στην Aston Martin και νυν εκτελεστικός πρόεδρος της InoBat Auto, μιας νεοφυούς εταιρείας κατασκευής μπαταριών. «Στην αγορά υπάρχουν περισσότερα κεφάλαια από ιδέες».

Η Κίνα και η Ευρωπαϊκή Ενωση διοχετεύουν κεφάλαια για να αναπτύξουν τεχνολογία για τις μπαταρίες. Ενδεικτικά, η Κίνα βλέπει ότι ο κλάδος των μπαταριών θα της επιτρέψει να πραγματοποιήσει τη φιλοδοξία της, δηλαδή να κυριαρχήσει στην αγορά των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Ετσι, η κινεζική κυβέρνηση βοήθησε την Contemporary Amperex Technology, το 50% της οποίας ανήκει στο κράτος, να γίνει εν μια νυκτί ένας από τους μεγαλύτερους παρόχους μπαταριών παγκοσμίως. Aπό την πλευρά της, η Ε.Ε. επιδοτεί όσους παράγουν μπαταρίες προκειμένου να μην εξαρτάται από παρόχους που προέρχονται από χώρες της Ασίας διατηρώντας παράλληλα τις θέσεις εργασίας στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τον προηγούμενο μήνα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τη δημιουργία ενός fund ύψους 2,9 δισ. ευρώ, το οποίο θα στηρίζει τη βιομηχανία κατασκευής μπαταριών καθώς και την έρευνα. Οπως επισημαίνει η Accenture, τα κεφάλαια αυτά που κινητοποίησε η Κομισιόν έρχονται να προστεθούν στα 60 δισ. ευρώ που έχουν δεσμευθεί να διοχετεύσουν στον κλάδο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων αλλά και στον κλάδο της βιομηχανίας των μπαταριών οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αλλά και οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Πηγή: kathimerini.gr